مواضع
جای تبلیغات انتخاباتی مساجد است نه تالارها جای تبلیغات انتخاباتی مساجد است نه تالارها
سیاست ما عین دیانت ما است و دین از سیاست جدا نیست. از این رو نباید از این مسئله خوف داشت كه بحث های سیاسی در آستانه انتخابات بحث ارزشی مسجد را زیر سوال ببرد. همان گونه كه در صدر اسلام مسجد نبض تپنده تحولات اجتماعی جامعه و مسلمانان بوده است در حال حاضر نیز باید چنین جایگاهی داشته باشد.
هوای تهران آلوده است یا ما؟! هوای تهران آلوده است یا ما؟!
اسکندر صالحی: آلودگی تهران، آیینه تمام نمای زندگی اجتماعی ماست و محصول تعاملی است که ما با هم‌نوعان خود و با طبیعت داریم؛ بنابراین، ضروری است که ما در این نحوه از تعامل، درنگ کنیم و به اصلاح آن بکوشیم؛ پس، باید در این راه از خود آغاز کنیم. هر یک از ما نخست باید به وارسی نحوه و آثار تعامل خود با دیگران بپردازد و در اصلاح خویش بکوشد.
فایده پرسش از رییس‌جمهور فایده پرسش از رییس‌جمهور
نیاز به سابقه‌پردازی چندانی ندارد؛ چند ماه پیش، علی مطهری و 99 نفر از همکارانش در مجلس هشتم، ده پرسش در برابر رییس‌جمهور نهادند و او را برای پاسخگویی به مجلس فراخواندند و اکنون همچنان مصر و مصمم به انجام این کارند. البته بنا بر قانون هم می‌توانند چنین کنند؛ همچنان که رییس جمهور هم می‌تواند به مجلس اخطار قانون اساسی دهد و مجلسیان را به عمل به آن فراخواند.
در وال‌ استریت چه می‌گذرد؟ در وال‌ استریت چه می‌گذرد؟
اسکندر صالحی
برخی افراد با همراهی و سکوت در برابر فتنه 88 امتحان بدی پس دادند. برخی افراد با همراهی و سکوت در برابر فتنه 88 امتحان بدی پس دادند.
ه گزارش "پایگاه اطلاع رسانی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی" عبدالحسین روح‌الامینی دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در نخستین کنفرانس خبری جبهه ایستادگی ایران اسلامی با بیان اینکه سوابق، عناصر، ‌احزاب و ترکیب و مختصات جبهه ایستادگی جای توجه دارد، اظهار داشت: اعضای جبهه ایستادگی ایران اسلامی علاوه بر دارا بودن شخصیت‌های برجسته حقیقی و حقوقی، دارای ترکیب بین نسلی، نسل دوم و سوم انقلاب هستند.
آیا عدالت صرفا تقسيم فرصت‌هاي برابر است؟ آیا عدالت صرفا تقسيم فرصت‌هاي برابر است؟
احمديان افزود:به طور مثال در هدفمند کردن يارانه‌ها بايد به نحوي عمل شود که نتيجه مطلوب که همانا بنيان کني فقر و آباد سازي همه جانبه کشوراست، محقق گردد.
اعتبار اخلاقی دولت اعتبار اخلاقی دولت
اسکندر صالحی رئیس دفتر سیاسی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی:هر دولتی برای اعمال اراده و انجام مأموریت های خود، نیاز به قدرت داشته و نیز از میزان قدرت خود تلقی و تصوری دارد. مسأله اما این است که: چگونه می توان این تلقی و تصور را سنجید و اندازه گرفت؟ در این مختصر، نخست به طرح چند نکته خواهیم پرداخت و سپس به پرسش اصلی بازخواهیم گشت.
گفتنی‌های فیلم «طلا و مس» گفتنی‌های فیلم «طلا و مس»
محمود افتخاری: طلاومس، بیانگر این حقیقت بود که تعظیم در برابر معبود و معشوق حقیقی، صرفا با به زبان آوردن پیاپی ذکر «توکل به خدا» و «راضی‌ام به رضای خدا» به دست نمی‌آید، بلکه تسلیم در برابر قضای الهی و امید بستن به رحمت ایزدی باید در عمل و در صحنه‌های جاری زندگی روزمره تجلی یابد.
هدف اوباما از اظهارات ضد ایرانی جلب حمایت صهیونیستها است هدف اوباما از اظهارات ضد ایرانی جلب حمایت صهیونیستها است
عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی با بیان اینکه نباید اظهارات اوباما را جدی گرفت، گفت: اظهارات رئیس جمهور آمریکا برای حمایت رژیم صهیونیستی از وی در انتخابات آتی ریاست جمهوری مطرح شده است.
پیوندها
كدخبر: ۳۱۰
تاريخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۶
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
فایده پرسش از رییس‌جمهور
نیاز به سابقه‌پردازی چندانی ندارد؛ چند ماه پیش، علی مطهری و 99 نفر از همکارانش در مجلس هشتم، ده پرسش در برابر رییس‌جمهور نهادند و او را برای پاسخگویی به مجلس فراخواندند و اکنون همچنان مصر و مصمم به انجام این کارند. البته بنا بر قانون هم می‌توانند چنین کنند؛ همچنان که رییس جمهور هم می‌تواند به مجلس اخطار قانون اساسی دهد و مجلسیان را به عمل به آن فراخواند.
اسکندر صالحی:
نیاز به سابقه‌پردازی چندانی ندارد؛ چند ماه پیش، علی مطهری و 99 نفر از همکارانش در مجلس هشتم، ده پرسش در برابر رییس‌جمهور نهادند و او را برای پاسخگویی به مجلس فراخواندند و اکنون همچنان مصر و مصمم به انجام این کارند. البته بنا بر قانون هم می‌توانند چنین کنند؛ همچنان که رییس جمهور هم می‌تواند به مجلس اخطار قانون اساسی دهد و مجلسیان را به عمل به آن فراخواند.

می‌توان از زوایای گوناگون درباره این امر اندیشید. در این مختصر، به تعجیل، چند نکته را مرور می‌کنیم:

1 ـ مطهری و دوستانش از این کار چه هدفی را پی می‌گیرند؟

برای پاسخ به این پرسش، می‌خواهم آن را تغییر دهم: هدف مطهری و دوستانش از این کار چه بوده است؟

هرچند نیت‌خوانی ناممکن است، ولی می‌توان یکی از این احتمالات یا همه آنها را تصور کرد: 1ـ طرح بحث در افکار عمومی با هر هدفی (احیای جایگاه مجلس یا بالا بردن منزلت نمایندگی و نمایندگان، آماده کردن زمینه سیاسی و اجتماعی برای رفتارهای تندتر با رییس دولت، عرفی کردن نگاه به سران قوا، و آشکارا کردن تفاوت‌هایی که با رییس‌جمهور و یارانش پیدا کرده‌اند)؛ 2 ـ وادار کردن دولت به برخی تغییرات و حرکت در راستایی که پرسشگران گمان می‌کنند درست است، با اتکا به قدرت مجلس؛ 3ـ مفاهمه با رییس‌جمهور برای رسیدن به اشتراک درک و تلقی در موارد بیشتر (با توجه به این که بیشتر پرسشگران از طرفداران سابق یا کنونی رییس‌جمهور بوده و بر این باورند که همچنان با او در اصول مشترک و در برابر رقبا هم جبهه‌اند).

2 ـ گویا، برخی از خواسته‌های محتمل مطهری و دوستانش، برآورده شده و برخی نیز برآورده شدنش در مرز ناممکن است!

پس از طرح پرسش‌های نمایندگان و انتشار آن در رسانه‌ها و نیز مباحثی که از سوی موافقان و مخالفان این پرسش‌ها مطرح شد و با برخورد افکار عمومی با این بحث‌ها، عملا جدایی مسیر پرسشگران از رییس‌جمهور و برخی از دوستانش آشکار شد؛ صراحت و تکلیف‌گرایی پرسشگران به افکار عمومی وانمود شد؛ تابوی سؤال از رییس جمهور شکسته شد و بدین طریق، رأی نمایندگان مردم چند خاکریز جلوتر رفت و قدرت آن بیشتر شد؛ دولت از شعار «مجلس در رأس امور نیست» عقب نشست؛ و... .

3 ـ اما برخی خواسته‌های محتمل نمایندگان برآوردنی نیست.

اغلب ما ، فهم و درک خود را از امور درست و معیار درستی می‌شماریم و با آن، اندازه درستی فهم و درک دیگران را می‌سنجیم. طبیعی است که سکانداران دولت و نمایندگان هم چنین باشند و باز طبیعی است که مفاهمه چنین دولت و مجلسی اگر ناممکن نباشد، بسیار سخت باشد و در موارد معدودی صورت گیرد. پس نه مفاهمه ممکن است و نه تغییر اساسی در مشی و مرام دولت. حذف دولت و پایان دادن به کار آن هم که به دلایل بسیاری زیان‌هایش از سودش بیشتر است و اگر چنین باشد، مقدمه چینی برای آن هم معنا ندارد.

4 ـ بنابراین، نمایندگان به بخشی از خواسته‌های خود رسیده‌اند، حال آن که رسیدن به برخی از خواسته‌های ایشان هم ناممکن یا غیر ضروری است. از این روی، تداوم این وضعیت و پافشاری و پیگیری نمایندگان برای طرح سؤال از رییس‌جمهور، بیش از آن که فایده‌ای داشته باشد، زیانبار است و آنچه رخ می‌دهد، از دست رفتن زمان برای کشوری است ناگزیر از پیشرفت. دولت و بیشتر از آن مجلس با عطف توجه به این امر از دیگر مسائل غفلت خواهد کرد و برخی از امور کشور معطل می ماند؛ برای نمونه، هم‌اکنون لوایح یا طرح‌هایی در نوبت طرح است که دیرکرد یا کم توجهی نسبت به آنها به زیان کشور است؛ یا دولت با تشویش خاطر و صرف انرژی برای عبور به سلامت از این بحران، از انجام درست تکالیف خود باز خواهد ماند.

5 ـ اگر به آغاز این مختصر برگردیم، معلوم می‌شود که اگر بخواهیم جدایی قایل شویم میان اهدافی که طراحان سؤال از رییس‌جمهور، نخست می‌توانستند در نظر داشته باشند، با آنچه از این پس می‌توانند داشته باشند، می‌توان گفت، هرچند برخی از اهدافی که علی مطهری و دوستانش از طرح سؤال از رییس جمهور داشتند، دست یافتنی و شاید معنادار و مفید بود، اینک تداوم این امر معنایی ندارد و بیشتر مضر است تا مفید!

اینک و در زمان اختلاف فرساینده قوا، شورایی که از سوی رهبر انقلاب برای حل اختلاف و تنظیم روابط قوا طراحی و ایجاد شد، باید با برخورد کنشگرانه به نفع حال و آینده مردم و کشور وارد شود و کار را پایان دهد؛ ورود علنی این شورا به این امر در این زمان، ضرورتی انکارناپذیر است.

به قاعده اما پرسش‌های متقابل دولت و مجلس از یکدیگر، بنا بر اختیاراتی که قانون به ایشان داده و در راستای تکالیفی که در برابر مردم دارند، نه تنها مفید بلکه ضروری است و شورای مذکور می‌تواند آن را به مسیری کارآمدتر سوق دهد. ناگفته نماند که ممکن است تحقق این امر، نیازمند تدابیری باشد و به طراحی مکانیزمی بینجامد؛ بنابراین، بدیهی است اما که این همه باید در معرض دید مردم و به قصد تعامل جدی، سازنده، و شاداب قوا باشد.
* نام:
ايميل:
* نظر: