مواضع
جای تبلیغات انتخاباتی مساجد است نه تالارها جای تبلیغات انتخاباتی مساجد است نه تالارها
سیاست ما عین دیانت ما است و دین از سیاست جدا نیست. از این رو نباید از این مسئله خوف داشت كه بحث های سیاسی در آستانه انتخابات بحث ارزشی مسجد را زیر سوال ببرد. همان گونه كه در صدر اسلام مسجد نبض تپنده تحولات اجتماعی جامعه و مسلمانان بوده است در حال حاضر نیز باید چنین جایگاهی داشته باشد.
هوای تهران آلوده است یا ما؟! هوای تهران آلوده است یا ما؟!
اسکندر صالحی: آلودگی تهران، آیینه تمام نمای زندگی اجتماعی ماست و محصول تعاملی است که ما با هم‌نوعان خود و با طبیعت داریم؛ بنابراین، ضروری است که ما در این نحوه از تعامل، درنگ کنیم و به اصلاح آن بکوشیم؛ پس، باید در این راه از خود آغاز کنیم. هر یک از ما نخست باید به وارسی نحوه و آثار تعامل خود با دیگران بپردازد و در اصلاح خویش بکوشد.
فایده پرسش از رییس‌جمهور فایده پرسش از رییس‌جمهور
نیاز به سابقه‌پردازی چندانی ندارد؛ چند ماه پیش، علی مطهری و 99 نفر از همکارانش در مجلس هشتم، ده پرسش در برابر رییس‌جمهور نهادند و او را برای پاسخگویی به مجلس فراخواندند و اکنون همچنان مصر و مصمم به انجام این کارند. البته بنا بر قانون هم می‌توانند چنین کنند؛ همچنان که رییس جمهور هم می‌تواند به مجلس اخطار قانون اساسی دهد و مجلسیان را به عمل به آن فراخواند.
در وال‌ استریت چه می‌گذرد؟ در وال‌ استریت چه می‌گذرد؟
اسکندر صالحی
برخی افراد با همراهی و سکوت در برابر فتنه 88 امتحان بدی پس دادند. برخی افراد با همراهی و سکوت در برابر فتنه 88 امتحان بدی پس دادند.
ه گزارش "پایگاه اطلاع رسانی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی" عبدالحسین روح‌الامینی دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در نخستین کنفرانس خبری جبهه ایستادگی ایران اسلامی با بیان اینکه سوابق، عناصر، ‌احزاب و ترکیب و مختصات جبهه ایستادگی جای توجه دارد، اظهار داشت: اعضای جبهه ایستادگی ایران اسلامی علاوه بر دارا بودن شخصیت‌های برجسته حقیقی و حقوقی، دارای ترکیب بین نسلی، نسل دوم و سوم انقلاب هستند.
آیا عدالت صرفا تقسيم فرصت‌هاي برابر است؟ آیا عدالت صرفا تقسيم فرصت‌هاي برابر است؟
احمديان افزود:به طور مثال در هدفمند کردن يارانه‌ها بايد به نحوي عمل شود که نتيجه مطلوب که همانا بنيان کني فقر و آباد سازي همه جانبه کشوراست، محقق گردد.
اعتبار اخلاقی دولت اعتبار اخلاقی دولت
اسکندر صالحی رئیس دفتر سیاسی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی:هر دولتی برای اعمال اراده و انجام مأموریت های خود، نیاز به قدرت داشته و نیز از میزان قدرت خود تلقی و تصوری دارد. مسأله اما این است که: چگونه می توان این تلقی و تصور را سنجید و اندازه گرفت؟ در این مختصر، نخست به طرح چند نکته خواهیم پرداخت و سپس به پرسش اصلی بازخواهیم گشت.
گفتنی‌های فیلم «طلا و مس» گفتنی‌های فیلم «طلا و مس»
محمود افتخاری: طلاومس، بیانگر این حقیقت بود که تعظیم در برابر معبود و معشوق حقیقی، صرفا با به زبان آوردن پیاپی ذکر «توکل به خدا» و «راضی‌ام به رضای خدا» به دست نمی‌آید، بلکه تسلیم در برابر قضای الهی و امید بستن به رحمت ایزدی باید در عمل و در صحنه‌های جاری زندگی روزمره تجلی یابد.
هدف اوباما از اظهارات ضد ایرانی جلب حمایت صهیونیستها است هدف اوباما از اظهارات ضد ایرانی جلب حمایت صهیونیستها است
عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی با بیان اینکه نباید اظهارات اوباما را جدی گرفت، گفت: اظهارات رئیس جمهور آمریکا برای حمایت رژیم صهیونیستی از وی در انتخابات آتی ریاست جمهوری مطرح شده است.
پیوندها
كدخبر: ۳۰۹
تاريخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۲
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
در وال‌ استریت چه می‌گذرد؟
اسکندر صالحی
برای پاسخ به این پرسش، نخست باید ببینیم که جنبش «وال استریت» کی و کجاست.

پاسخ به ظاهر روشن است: در قرن بیست‌ویکم در یکی از خیابان‌های ‌آمریکا که بازارهای مالی و بورس در آن است، گروهی از مردم این شهر که اتفاقا در این بازار هم سهم دارند، چندگاهی است که به نارضایتی، هماهنگ و همراه و همصدا شده‌اند و در ظاهر شعارهایشان، مستقیم یا غیر مستقیم، اقتصادی است.

2 ـ مدت‌هاست گمان می‌کنم، «خبر» تصویری است که ما می‌سازیم؛ و این تصویر، خود ساخته شده از قطعاتی از تصویرهایی است که ما داریم؛ تصویرهایی از هستی، باشندگان و نسبت‌های آنها با هم.

برای برخورد درست با آنچه «جنبش وال استریت» می‌توان نامید، ما باید نخست تصویر خود را از آن بسازیم؛ (تصویری که هر یک از ما گمان می‌کند «خبر» است) و پس از آن است که می بایست بکوشیم از آن بیاموزیم؛ بیاموزیم که بازسازی کنیم و بالا ببریم فهم خود را از بسیاری چیزها تا بلکه بتوانیم امکان ارتقای بخش‌هایی از زندگی خود، اعم از فردی و جمعی، را فراهم آ‌وریم.

به بند نخست این نوشته برگردیم، آن هم به قصد بازتوضیح؛ به این سبب که آنچه گفته شد از فرط کلیت (به قول ارسطو) پوک و میان تهی و بی‌معناست.
برای این کار، خوب است بر سر داستان رویم که: چند سال پیش، غرب و به ویژه آمریکا، بحرانی را تجربه کرد که به دلایلی برین گمان رفت که توانسته است از آن جان سالم به در برد.
بحران اما از میان نرفت،‌ بلکه در لایه‌های زیرین پنهان شد و به بیماری مزمن تبدیل گشت و اینک دوباره سر بر آورده است و این نشان از آن دارد که تشخیص و تجویز نادرست بوده و درمان نشده است مریض.

بیمار اما محکم است و هنوز «مرگ» حتی به خاطرش هم خطور نمی‌ کند. او به مرگ نمی‌اندیشد، ولی درباره زندگی گذشته خود دچار تردید شده است که عمری بر این باور می‌زیسته که بهترین فهم از جهان را دارد و برنامه‌اش برای زندگی، بهترین برنامه نه فقط برای خودش که برای نوع انسان است.

اینک گویا در آن سد سدید، روزنه‌هایی پدید آمده و این دغدغه در او زنده شده که اگر دیر بجنبد، سدش از هم خواهد شکافت و شهر و دیار رؤیاها و آرمان‌هایش را در هم فرو خواهد کوفت و با خود خواهد برد.

4 ـ چه شده است؟ مسأله‌المسائل یا ام‌‌المسائل این بیمار چیست؟
گویا،‌ مسأله مسأله‌‌های جنبش وال‌ استریت، خود این «تردید» است.

در نوشته دیگری به اشاره گذشت که برای ممکن شدن زیست جمعی انسان‌ها ـ که از نظر آدمیان برای زندگی فرد فرد آنان ضروری شده است ـ حدودی از اعتماد لازم است و «اخلاق»، مجموعه قراردادهایی است که این امر را تنظیم و تدبیر می‌کند.

اینک، اما این «تردید مشترک» است که گروهی را در وال استریت، هماهنگ و همراه و همصدا کرده و حرکت آنان نماد و نمایشی است از این که برج و باروی بسیاری از اعتمادها در جامعه آمریکا فرو ریخته است و اینک وال استریتی‌ها از فرط تحیر نسبت به این موضوع به خیابان ریخته‌اند.

آنان اینک خانه‌ای ندارند از جنس یقین تا در آن سکنی گزینند. ذهن و فکرشان اینک بی‌خانمان است و بی‌خانمانی، شکلی است که به سبب آن برگزیده‌اند.
اگر اعتماد متقابل، اجزای یک جامعه را به هم پیوند بزند و موجب شکل‌گیری آن شود، وال استریت مدعی است که هم‌اکنون عامل پیوند اجتماعی در جامعه آ‌مریکا وجود ندارد و این پیوند دهنده، فعلا ناپدید شده است.

آینده نشان خواهد داد که آیا جامعه آمریکا می‌تواند تماما بر پایه سنت مسلط، خود را بازآراید یا نه!

به عبارت دیگر، در آینده معلوم خواهد شد که آیا جامعه آمریکا، بنا بر لیبرالیزم به بازسازی خود خواهد پرداخت، یا نیم‌نگاهی به فرهنگ‌ها، سنت‌ها و ایدئولوژی‌های دیگر هم خواهد انداخت.

در هر حال،‌ بحران‌های پیاپی، به ویژه بحران سهمگین چند سال اخیر از هژمونی غرب در سطح جهان تا اندازه‌ بسیاری خواهد کاست و زمینه برای سر بر آوردن سنت‌های پیشین و گفتمان های جدید فراهم‌تر خواهد شد.

* نام:
ايميل:
* نظر: