مواضع
جای تبلیغات انتخاباتی مساجد است نه تالارها جای تبلیغات انتخاباتی مساجد است نه تالارها
سیاست ما عین دیانت ما است و دین از سیاست جدا نیست. از این رو نباید از این مسئله خوف داشت كه بحث های سیاسی در آستانه انتخابات بحث ارزشی مسجد را زیر سوال ببرد. همان گونه كه در صدر اسلام مسجد نبض تپنده تحولات اجتماعی جامعه و مسلمانان بوده است در حال حاضر نیز باید چنین جایگاهی داشته باشد.
هوای تهران آلوده است یا ما؟! هوای تهران آلوده است یا ما؟!
اسکندر صالحی: آلودگی تهران، آیینه تمام نمای زندگی اجتماعی ماست و محصول تعاملی است که ما با هم‌نوعان خود و با طبیعت داریم؛ بنابراین، ضروری است که ما در این نحوه از تعامل، درنگ کنیم و به اصلاح آن بکوشیم؛ پس، باید در این راه از خود آغاز کنیم. هر یک از ما نخست باید به وارسی نحوه و آثار تعامل خود با دیگران بپردازد و در اصلاح خویش بکوشد.
فایده پرسش از رییس‌جمهور فایده پرسش از رییس‌جمهور
نیاز به سابقه‌پردازی چندانی ندارد؛ چند ماه پیش، علی مطهری و 99 نفر از همکارانش در مجلس هشتم، ده پرسش در برابر رییس‌جمهور نهادند و او را برای پاسخگویی به مجلس فراخواندند و اکنون همچنان مصر و مصمم به انجام این کارند. البته بنا بر قانون هم می‌توانند چنین کنند؛ همچنان که رییس جمهور هم می‌تواند به مجلس اخطار قانون اساسی دهد و مجلسیان را به عمل به آن فراخواند.
در وال‌ استریت چه می‌گذرد؟ در وال‌ استریت چه می‌گذرد؟
اسکندر صالحی
برخی افراد با همراهی و سکوت در برابر فتنه 88 امتحان بدی پس دادند. برخی افراد با همراهی و سکوت در برابر فتنه 88 امتحان بدی پس دادند.
ه گزارش "پایگاه اطلاع رسانی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی" عبدالحسین روح‌الامینی دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در نخستین کنفرانس خبری جبهه ایستادگی ایران اسلامی با بیان اینکه سوابق، عناصر، ‌احزاب و ترکیب و مختصات جبهه ایستادگی جای توجه دارد، اظهار داشت: اعضای جبهه ایستادگی ایران اسلامی علاوه بر دارا بودن شخصیت‌های برجسته حقیقی و حقوقی، دارای ترکیب بین نسلی، نسل دوم و سوم انقلاب هستند.
آیا عدالت صرفا تقسيم فرصت‌هاي برابر است؟ آیا عدالت صرفا تقسيم فرصت‌هاي برابر است؟
احمديان افزود:به طور مثال در هدفمند کردن يارانه‌ها بايد به نحوي عمل شود که نتيجه مطلوب که همانا بنيان کني فقر و آباد سازي همه جانبه کشوراست، محقق گردد.
اعتبار اخلاقی دولت اعتبار اخلاقی دولت
اسکندر صالحی رئیس دفتر سیاسی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی:هر دولتی برای اعمال اراده و انجام مأموریت های خود، نیاز به قدرت داشته و نیز از میزان قدرت خود تلقی و تصوری دارد. مسأله اما این است که: چگونه می توان این تلقی و تصور را سنجید و اندازه گرفت؟ در این مختصر، نخست به طرح چند نکته خواهیم پرداخت و سپس به پرسش اصلی بازخواهیم گشت.
گفتنی‌های فیلم «طلا و مس» گفتنی‌های فیلم «طلا و مس»
محمود افتخاری: طلاومس، بیانگر این حقیقت بود که تعظیم در برابر معبود و معشوق حقیقی، صرفا با به زبان آوردن پیاپی ذکر «توکل به خدا» و «راضی‌ام به رضای خدا» به دست نمی‌آید، بلکه تسلیم در برابر قضای الهی و امید بستن به رحمت ایزدی باید در عمل و در صحنه‌های جاری زندگی روزمره تجلی یابد.
هدف اوباما از اظهارات ضد ایرانی جلب حمایت صهیونیستها است هدف اوباما از اظهارات ضد ایرانی جلب حمایت صهیونیستها است
عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی با بیان اینکه نباید اظهارات اوباما را جدی گرفت، گفت: اظهارات رئیس جمهور آمریکا برای حمایت رژیم صهیونیستی از وی در انتخابات آتی ریاست جمهوری مطرح شده است.
پیوندها
كدخبر: ۲۴۷
تاريخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۵
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
الزامات رسيدن به فضای باز سیاسی
اميدوار رضايي : تحقق دموكراسي و آزادي‌هاي سياسي در هر جامعه‌يي نيازمند زير‌ساخت‌هايي است، ازجمله آنها زيرساخت‌هاي فرهنگي و حقوقي است كه بدون آنها آزادي‌هاي اجتماعي نه تنها پيشرفتي نمي‌كند بلكه ممكن است دچار پسرفت هم بشود. در30سال گذشته جامعه ايران 2دوره آزادي‌هاي سياسي ـ  اجتماعي را تجربه كرده است كه حاصل هر كدام حوادثي تلخ و ناخوشايند بوده است.

اميدوار رضايي :  تحقق دموكراسي و آزادي‌هاي سياسي در هر جامعه‌يي نيازمند زير‌ساخت‌هايي است، ازجمله آنها زيرساخت‌هاي فرهنگي و حقوقي است كه بدون آنها آزادي‌هاي اجتماعي نه تنها پيشرفتي نمي‌كند بلكه ممكن است دچار پسرفت هم بشود. در30سال گذشته جامعه ايران 2دوره آزادي‌هاي سياسي ـ  اجتماعي را تجربه كرده است كه حاصل هر كدام حوادثي تلخ و ناخوشايند بوده است.

دوره اول آزادي‌ها:

نخستين دوره آزادي‌هاي سياسي بعد از انقلاب طي سال‌هاي 1358تا1360 كه به يمن انقلاب شكوهمند اسلامي و ضداستبدادي به دست آمد و با شكست سلطه نظام طاغوتي بر جامعه ايران، احزاب و سازمان‌ها و رسانه‌ها به آزادي بي‌سابقه‌يي در نشر آرا و ديدگاه‌هاي خود دست يافتند. از طرف ديگر در حوزه حاكميتي منجر به رياست‌جمهوري بني‌صدر و تشكيل مجلس اول شوراي اسلامي شد. ولي ديري نپاييد كه فضاي سياسي به دليل فقدان فرهنگ سياسي– حقوقي لازم به سوي درگيري مسلحانه رفت و تجزيه‌طلبي در مناطق مرزي و ترور و انفجارات در استان‌هاي مركزي ايران نماد يك تمرد سياسي و تعارض جديد شد. احزاب دموكرات و كومله در غرب ايران، احزاب چپ در تركمن‌صحرا، احزاب خلق مسلمان در تبريز و خلق عرب در خوزستان اقدام به درگيري‌هاي خياباني کردند و به انفجارات لوله‌هاي نفت دست زدند و حزب خلق بلوچ نيز در سيستان و بلوچستان به راهزني و شرارت پرداخت.

دوره دوم آزادي‌ها

دومين دوره آزادي‌هاي سياسي– فرهنگي طي سال‌هاي 1376تا1379 رقم خورد كه موجب شكل‌گيري حادثه 18خرداد و تحصن نمايندگان مجلس و درگيري بخشي از حاكميت عليه بخش ديگري از حاكميت شد. در اين دوره‌ افراط‌گرايي رسانه‌يي و قلمي در مطبوعات تا آنجايي امتداد يافت كه افرادي مثل هاشمي‌رفسنجاني كه در حمايت از خاتمي نقش مهمي ايفا كرده بود، تحت شديدترين فشارهاي تبليعاتي قرار گرفت.

حوادث سال 88

محكي براي ظرفيت‌سنجي آزادي

حوادث سال گذشته نشان داد كه جامعه ما در «آزادسازي» بيشتر از «ظرفيت‌سازي» جلو رفته است. در حوادث سال 88 گروه‌ها و اشخاص امتحان تلخي دادند و متاسفانه نمرات پاييني گرفتند. دشمنان ايران هم از همين كم‌ظرفيتي‌ها استفاده كردند و به دخالت در امور داخلي ايران روي آوردند. يكي از كانديداها هنوز راي‌گيري تمام نشده اعلان مي‌كند كه برنده انتخابات است، ديگري با لحن جاه‌طلبانه و مغرورانه‌يي به تهديد ديگران مي‌پردازد. سه كانديدا اعتراض مي‌كنند. با اعلان شوراي نگهبان مبني بر صحت انتخابات 2نفر به مقاومت در مقابل قانون مي‌پردازند و تنها يك نفر به قانون تمكين مي‌كند و كنار مي‌رود و در مراسم تنفيذ رياست‌جمهوري شركت مي‌كند. اعتراضات اجتماعي مردم مي‌توانست در چارچوب قانون جلوه بزرگي از مردمسالاري ديني را نشان دهد ولي اعتراضات مردم را اولا سياسي كردند و ثانيا از چارچوب قانون خارج كردند.

آزاديخواهي و آزادي‌سازي

چرا ملت ايران بايد براي بهره‌برداري از آزادي‌ها اين همه هزينه بپردازند؟ مساله مهم اين است كه فعالان سياسي و دولتمردان ايران طي يکصد سال گذشته تفكيكي بين آزاديخواهي و آزادي‌سازي قائل نشدند و چنين انگاشتند كه اين دو يكسان هستند در حالي‌كه آزادي‌خواهي ممكن است در مدت كوتاهي به​وقوع بپيوندد و مردم متمايل به آن شوند ولي آزادي‌سازي ممكن است در هر جامعه‌يي صد سال طول بكشد. نكته ديگر اين است که آزادي‌‌سازي ممكن است به صورت خود جوش و طبيعي در جامعه شكل بگيرد اما اين نوع «آزادي‌سازي» با هزينه‌هاي فراوان و در مدت طولاني به​وقوع مي‌پيوندد. در عين حال نوعي از «آزادي‌سازي» به صورت برنامه‌ريزي شده و با هزينه كمتر و در طول مدت كوتاه​تر قابل حصول است. هرچند آزادي‌سازي سياسي بيشتر از نوع اول به​وقوع پيوسته است ولي مي‌توان براي كشورهاي در حال توسعه مشابه مدل‌هاي آزاد‌سازي اقتصادي كه در قرن بيستم بيشتر به صورت برنامه‌ريزي شده صورت گرفت‏‏، دستيبابي به آزادي‌ها را هم برنامه‌ريزي كرد.

در ايران ما بايد آزادي‌سازي را در كشور با يك برنامه تدريجي در پيش مي‌گرفتيم و از هر نوع كار شتابزده‌يي پرهيز مي‌كرديم.

آزادي‌سازي تدريجي

از آنجايي كه آزادي‌سازي نيازمند ظرفيت‌سازي اجتماعي و سياسي در جامعه و حكومت است. هر نوع برنامه آزادي‌سازي بايد همراه يك برنامه اجتماعي سياسي هم باشد، در غير اين صورت آزادي‌سازي مثل برف روي زمين گرم زود آب مي‌شود و به هوا مي‌رود. فراهم كردن بسترهاي حقوقي و قانوني از يكطرف و فرهنگ‌سازي و آموزش‌وپروش از طرف ديگر بايد به موازات و متوازن با آزادي‌سازي سياسي صورت گيرد. عدم توازن بين ظرفيت‌هاي فرهنگي و اجتماعي با آزادي‌هاي اجتماعي يك حركت رو به عقب را به وجود مي‌آورد، يعني تقابل هرج‌ومرج ناشي از آزادي‌ها و ضرورت آرامش و ثبات در جامعه، باعث مي‌شود كه مردم و حكومت‌ها آزادي‌ها را محدود كنند. سياست دوگام به جلو و يك گام به عقب يا سه گام به جلو و دوگام به عقب سياست‌هايي است كه در مقوله آزادي​سازي‌ها به جوامع تحميل مي‌شود. البته فرصت‌سوزي و مدت زمان سياست دوم بيشتر از اولي است. به هرحال اينها سياست‌هايي است كه جوامع در مسير آزادي‌سازي به آن روي مي‌آورند. ما بدون «آزادي‌سازي» كامل در جامعه نمي‌توانيم به يك پيشرفت آرماني دست پيدا كنيم. تجربه دو دوره گذشته آزادي‌هاي سياسي در ايران نشان مي‌دهد كه نخبگان و فعالان سياسي ايران نيازمند يك آسيب‌شناسي و بازنگري دردوره‌هاي گذشته براي رسيدن به يك برنامه دقيق آزادي‌سازي در جامعه هستند تا از هزينه‌هاي آزادي‌‌هاي سياسي بكاهيم و عقبگردي در آن نداشته باشيم.

* نام:
ايميل:
* نظر: